انجمن ایرانی تاریخ اسلامپژوهش نامه تاریخ تشیع2588-44684220230220Comparative review and criticism of Ibn Saad's narrations in Tabaqat al-Kubara with other advanced sources (case study of Fatima (pbuh) after the Prophet (pbuh))بررسی و نقد تطبیقی روایتهای ابنسعد در الطبقات الکبری با سایر منابع متقدم (مطالعه موردی فاطمه(س) پس از پیامبر(ص))126168634FAمصطفی گوهری فخرآباداستادیار دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانمجتبی سلطانی احمدیاستادیار دانشگاه پیام نور ، تهران، ایرانسارا خاتمیدانشآموخته کارشناسی ارشد تاریخ تشیع، دانشگاه پیام نور تهران، ایرانJournal Article20220410The account of the events of the life of Hazrat Fatima (PBUH) after the death of the Prophet is very controversial. One of the oldest works on this subject is Al-Tabqat al-Kubra by Ibn Sa'd, which is considered to be the most important work on the companions of women. Leading research that has been done by descriptive-analytical method seeks to find Ibn Sa'd's views and ideological tendencies. The findings of this study show that Ibn Sa'd, by adhering to principles such as the justice of the Companions, not expressing the differences of the Companions and the necessity of elaborating on the Shaykhs, has expressed and modified the narrations in expressing what contradicts his theological beliefs. He has refrained from raising controversial issues, especially the news about the succession of the Prophet (PBUH) and the issues that led to the illness and death of Fatima (PBUH). In the story of Fadak, he has represented Abu Bakr as a righteous man and a follower of the Messenger of God (PBUH).گزارش وقایع زندگانی حضرت فاطمه(س) پس از رحلت پیامبر بسیار اختلافی است. یکی از قدیمیترین آثار در اینباره الطبقات الکبری ابنسعد است که مهمترین اثر در باب زنان صحابی به شمار میآید. پژوهش پیشرو که به روش توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته در پی یافتن دیدگاهها و گرایشهای عقیدتی ابنسعد است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که ابنسعد با پایبندی بر اصولی همچون عدالت صحابه، عدم بیان اختلافات صحابه و ضرورت تفضیل شیخین، در بیان آنچه در تضاد با باورهای کلامی وی بوده به جرح و تعدیل روایات پرداخته است. او از طرح مباحث اختلافانگیز، به ویژه اخبار مربوط به جانشینی پیامبر(ص) و مسائلی که منجر به بیماری و رحلت فاطمه(س) شد، خودداری کرده است. وی در ماجرای فدک، ابوبکر را محق و پیرو شیوه رسول خدا(ص) نمایانده، با طرح روایات ضعیف اصالت خبر نارضایتی فاطمه(س) از خلفای وقت و دفن مخفیانه او در اعتراض به عملکرد آنان را تضعیف کرده است.https://www.sh-isihistory.ir/article_168634_10ff18477b072a30666e82b63a10d7de.pdfانجمن ایرانی تاریخ اسلامپژوهش نامه تاریخ تشیع2588-44684220230220Praise of Imam Ali (AS) in the Divan of Sheikh Hussein Ibn Al-Haj Muhammad Al-Najafمناقب و فضایل مولای متقیان علی (ع) در دیوان شیخ حسین بن الحاج محمد آلنجف2750168635FAآزاده منتظریاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه قم، ایرانپروین خلیلیدانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایرانزهرا صمدیکارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه اراک، ایرانمسعود باوان پوریدانشآموخته دکتری گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان، ایران0000-0003-4219-9575Journal Article20220802Imam Ali (AS) is a unique figure that many Shiite and Sunni poets have praised and expressed their virtues, and in this regard have reminded them of their true faith and righteousness. Sheikh Hussein Al-Najaf, the Shiiae poet of the thirteenth century in Iraq, reflects his commitment to the Shiite religion and the defense of the legitimacy of the Ahl al-Bayt (AS) in his poem. In this research, an attempt has been made to study the virtues and virtues of the pious Mawlawi in his poems by descriptive-analytical method and citing the Divan of this fascinated Shiite poet. The results of the research indicate that the poet has expressed his virtues in a fluent and clear language and by quoting the verses of the Holy Quran and the hadiths of the Prophet of Islam (PBUH). Al-Najaf Historical events and important wars in the life of the Prophet (pbuh) such as; Reflects the war of Badr, Hanin, Uhud, Khandagh, etc., and in this way, rhetorical beauties such as; It has used beautiful allusions, metaphors and similes. In addition, the poet to express the courage and bravery of the Imam, his status and intercession, from the important events of the time of the Imam (AS) such as; Laylat al-Mubayt, the issue of Ghadir, the rejection of the sun, the division of fire and paradise, etc., which has added to the beauty and uniqueness of his poems and has been able to present the virtues and virtues of the Holy Prophet (PBUH)شاعران و مدیحهسرایان اهل بیت (ع) از دیرباز مناقب و فضایل اهل بیت نبوّت را در قالب های شعری ریخته اند. امام علی (ع) شخصیت بینظیری است که بسیاری از شاعران شیعی و سنی به مدح و بیان فضایل ایشان پرداخته و بدین گونه براعتقاد راستین خود نسبت به ایشان تأکید کرده<sub></sub>اند؛ از آن جمله شاعر بزرگ شیعی در عراق، در قرن سیزدهم قمری، شیخ حسین آلنجف، مدیحهسرای اهلبیت (ع). در این پژوهش کوشش شده تا با روش توصیفی- تحلیلی و استناد به دیوان این شاعر شیفتۀ شیعی، فضایل و مناقب مولای متقیان بررسی شود. نتایج حاکی است که شاعر در بیان فضیلت آن حضرت، با زبانی روان و صریح و با استناد به آیات و احادیث نبوی و نیز <em>نهجالبلاغه،</em> حوادث تاریخی و جنگهای مهم زندگی دوران آن حضرت چون جنگ بدر، حنین، احد، خندق و غیره را بازتاب داده و در این راه از زیباییهای بلاغی چون تلمیحات، استعارات و تشبیهات زیبا بهره برده است. علاوه بر آن، شاعر برای بیان شجاعت و دلاوری امام، منزلت و شفاعت او، از حوادث مهم دوران آن حضرت چون لیلةالمبیت، مسألۀ غدیر، ردُّ الشّمس، «قسیم النار والجنة» سخن به میان آورده است.https://www.sh-isihistory.ir/article_168635_2ae857e64ec08d89ca63777c387d6b70.pdfانجمن ایرانی تاریخ اسلامپژوهش نامه تاریخ تشیع2588-44684220230220Ali and his caliphate from perspective of the historaians of the Uthmania School of historiographyعلی(ع) و خلافت وی از نگاه مورخان مکتب تاریخ نگاری عثمانیه5173168636FAسید علی خیرخواه علویدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران، ایراننعمت الله صفری فروشانیاستاد گروه تاریخ اهل بیت(علیهم السلام) مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی وابسته به جامعۀ المصطفی العالمیهعثمان یوسفیاستادیار گروه فلسفه، ادیان و تاریخ دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران، ایرانعبدالله فرهیاستادیار گروه فلسفه، ادیان و تاریخ دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20220804Abstract<br />Learning the thought of Uthmania as the revengers of Uthman and the influence of this thought in different branches of science and the formation of the " Uthmania School of Historiography" is a significant issue. Since the confrontation with Ali ibn Abi Talib and the belief in the illegitimacy of his caliphate is accepted in thought of Uthmania as one of the most important principles of this thought, knowing the type of approach of the historians of this school in depicting the character of that Imam and how their portrayal of events during his rule has great importance. The present research, with descriptive and analytical methods, tries to investigate and analyze the viewpoint of the historians of this school towards Ali and the events of his caliphate.<br />Based on the data of the research, the historians of this school aligned with the policies of their Umayyad rulers and supporters tried to create a different and unrealistic image of Ali's character and the events of his caliphate by falsifying and distorting some reports.<br /><br />Keywords: Uthmania, Ali, Uthmania School of Historiography, Muawiya, Bani Umayyaفراگیری تفکر عثمانیه بهعنوان خونخواهان عثمان و تأثیرگذاری این تفکر در شاخههای مختلف علوم و شکلگیری «مکتب تاریخنگاری عثمانیه»، مسئلهای در خور توجه میباشد. از آنجا که تقابل با علی(ع) و اعتقاد به عدم مشروعیت خلافت وی در تفکر عثمانیه بهعنوان یکی از مهمترین اصول این تفکر، پذیرفته شده است، شناخت نوع رویکرد تاریخنگاران این مکتب در ترسیم شخصیت آن حضرت و چگونگی تصویرسازی آنان از حوادث دوران حکومت ایشان از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش پیشرو با روش توصیفی تحلیلی، میکوشد تا گونه نگاه تاریخنگاران این مکتب نسبت به علی(ع) و حوادث دوران خلافت وی را بررسی و تحلیل نماید.<br />بر اساس یافتههای پژوهش، تاریخنگاران این مکتب همسو با سیاستهای حاکمان و حامیان اموی خویش، تلاش کردند تا با جعل و تحریف در برخی از گزارشها، تصویری متفاوت و غیرواقعی از شخصیت علی(ع) و حوادث دوران خلافت وی برای مخاطبان خویش ارائه دهند.https://www.sh-isihistory.ir/article_168636_c04359265a388e6b54b4ca824b4b356c.pdfانجمن ایرانی تاریخ اسلامپژوهش نامه تاریخ تشیع2588-44684220230220Incompatibility of Historical Reports between Sunni and Shiite Sources on the Birth Year and Age of Imam Sajjad (as) in the Event Karbalaبررسی دو جدال تاریخی دربارۀ امام سجاد (ع)؛ تولد و سن حضور در کربلا7598168637FAعباس میرزاییاستادیار دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایرانJournal Article20201103Various historical reports on the year of birth and age of Imam Sajjad in the event of Ashura have been quoted in various Shiite and Sunni sources, which has made it difficult to understand the historical course of the life of Imam Sajjad (as). Several different narratives have narrated on each of these two subjects, and analyzing them through historical studies is a suitable way to discuss them properly. This article tries to answer the question that which of the various researches about the birth and age of Imam Sajjad (as) in Karbala can reveal the possible truth? It seems that a misunderstanding of the report that Al-Waqidi has narrated about the year of Imam Sajjad (as)'s birth, as well as the mistakes that have been made about Imam Sajjad's teknonym as "Al-Asghar", have been the basis for these documentary distortions. Analyzing various reports from Shiite and Sunni sources show that the birth of Imam Sajjad (as) took place in the late fourth decade, i.e. 38 (AH) and he was 23 years old in the event of Karbala. These are the least controversial reports on the history of Imam Sajjad's life.<span lang="FA" style="font-size: 13.0pt;">گزارشهای مختلف دربارۀ سال تولد و سن امام سجاد (ع) در واقعۀ عاشورا در منابع شیعی و سنی، درک از سیر تاریخی زندگی آن امام را پیچیده و دشوار کرده است. دربارۀ هر یک از این دو موضوع، چندین روایت متفاوت نقل شده است. در این مقاله کوشیده ایم به این پرسش پاسخ دهیم که پژوهش های تاریخی، از میان گزارش های بسیار متفاوت دربارۀ تولد و سن امام سجاد (ع) در کربلا، صحت احتمالی کدام یک از آنها را می توان آشکار کند؟ به نظر می رسد که اشتباه برداشت از گزارش واقدی از سال تولد امام سجاد (ع) و هم چنین درک اشتباه از صفت «الاصغر» دربارۀ امام سجاد (ع)، زمینه را برای درهم افکنی های اسنادی فراهم کرده است. بررسی گزارش های گوناگون از منابع شیعی و اهل سنت حاکی است که تولد امام سجاد (ع) در اواخر دهۀ چهارم، یعنی سال 38ق روی داده و 23سالگی امام هنگام حضور در کربلا، در میان اقوال دیگر، دچار اشکال کمتری است.</span>https://www.sh-isihistory.ir/article_168637_6df50b87a9294676cdafc95330873b4a.pdfانجمن ایرانی تاریخ اسلامپژوهش نامه تاریخ تشیع2588-44684220230220criticism of "Defense and Validation in Shii and Sunni Tradition: The Case of Muhammad b. Abi Bakr"نقد مقالۀ «توثیق و تضعیف در روایات شیعه و سنی؛ مطالعۀ موردی محمد بن ابیبکر»99121168638FAنوروز امینیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه گیلان، ایرانJournal Article20220827The article "Defense and Validation in Shii and Sunni Tradition:The Case of Muhammad b. Abi Bakr" among the valuable articles of Mrs. Yazagi, which has a new perspective and approach in dealing with the hadith, historical and narrative figures of the early days of Islam, and can be used as a model for historical, narrative and even royal studies. By analyzing the content of the existing narratives about Muhammad bin Abi Bakr in the Shiite and Sunni sources, the author has challenged Islamic narrative writing; From his point of view, Muslim narrators have reported events from the point of view of their religion as a result of getting involved in religious disputes. The methodical and content evaluation of this article indicates that despite the author's relatively innovative approach in the study of historical figures, due to some methodological problems, not all of his findings can be confirmed. Besides, ignoring some information sources such as royal sources and some historical sources as well as some content problems are among the most important problems of this study.«توثیق و تضعیف در روایات شیعه و سنی؛ مطالعه موردی محمد بن ابیبکر» از آثار خانم مایا یازگی، رویکردی نو در پرداختن به شخصیتهای روایی صدر اسلام دارد و میتواند الگویی برای مطالعات تاریخی، روایی و حتی رجالی باشد. وی با تحلیل محتوایی روایتهای مربوط به محمد بنابیبکر در منابع فریقین، تاریخنگاری اسلامی را به چالش میکشد؛ به باور وی، تاریخنویسان مسلمان با درگیرشدن در مناقشات مذهبی، حوادث را از زاویه نگاه مذهب خود گزارش کردهاند. ارزیابی روشی و محتوایی این مقاله حاکی است که با وجود رویکرد بدیع نویسنده، به سبب برخی اشکالات روششناختی، نمیتوان همه یافتههای او را تأیید کرد. ضمن اینکه نادیده گرفتن برخی منابع اطلاعاتی مثل منابع رجالی و گاه تاریخی و نیز اشکالات محتوایی، از جمله مهمترین اشکالات پژوهش یادشده است.https://www.sh-isihistory.ir/article_168638_f2f96971b156e66c78c83cbb5b7fe0ef.pdfانجمن ایرانی تاریخ اسلامپژوهش نامه تاریخ تشیع2588-44684220230220The typology of Shiism in the land of Gil and Dilam and the causes of their emergenceگونهشناسی تشیع در سرزمین گیل و دیلم و علل پیدایش آنها123145169085FAعباس روغنچیان رودسریدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیاحمدرضا خضریاستاد گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهرانمهدی جمالیفراستادیار دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیJournal Article20230118The southern areas of the Mazandaran Sea were not conquered at the same time as the Arabs attacked Iran, and the conversion of the people of Gilan to Islam was delayed. Gilan turned to Islam with a delay of several decades, and Islamic religions spread in this land, in addition to Shiism in the eastern parts of Gilan, in the western parts. It also spread Sunni Islam and Sufi sects. The authors of the research study the process of the expansion of different types of Shiism in Gilan using analytical-descriptive method. Research shows that; The Shia religion in the eastern areas of Sepidroud was of the Zaidi type until the Ismailis declared their existence and influenced the mountainous and plain areas of eastern Gilan. With the coming to power of the Kiais, the Zaidi religion became official in the eastern parts of Gilan. Finally, after the Safavids came to power in Iran, the Kiai family changed their religion from Zaidi Shiism to Twelver Shiism and in an ideological turn to persecute and persecute the Zaidis. they paid. Finally, in parallel with Shah Abbas Safavid government, the local governments in Gilan were dismantled and Imami religion became official religion of Gilanنواحی جنوبی دریای مازندران به سبب شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی، همزمان با یورش اعراب به ایران، فتح نشد و در پی آن، فرایند اسلامپذیری اهل گیلان نیز به تعویق افتاد. پذیرش اسلام در میان اهل طبرستان نیز غالبا در نتیجۀ تبلیغات علویان فراری از دستگاه خلافت صورت پذیرفت. اهالی سرزمین گیل و دیلم در جوار طبرستان، با تأخیری چند ده ساله به پذیرش اسلام روی آوردند و مذاهب اسلامی در مناطق گوناگون این سرزمین رواج یافت. نگارندگان در این پژوهش بر آن بودهاند تا با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی، فرایند ظهور و علل و عوامل گسترش گونههای تشیّع را در سرزمین گیلان بررسی کنند.یافتههای پژوهش حاکی است که مذهب تشیّع در مناطق شرقی سپیدرود، نخست از گونۀ زیدی بود تا آنکه اسماعیلیان الموت، مناطق کوهستانی گیلان را، شامل اشکورات و دیلمان، تحت تاثیر فعالیتها و تبلیغات خود قرار دادند و با گسترش دامنۀ قدرت خویش، حتی بر نقاط جلگهای سرزمین گیل نیز حکم راندند. با ظهور دولت محلّی کیاییان، مذهب زیدی، به عنوان مذهب رسمی در نقاط شرقی گیلان، موسوم به«بیهپیش» رسمیت یافت و در پی آن، دایرۀ نفوذ اسماعیلیان به مناطق کوهستانی محدود شد. سرانجام پس از استقرار صفویان بر تخت فرمانروایی ایران، خاندان کیایی، مذهب خود را از تشیع زیدی، به تشیع اثنی عشری تغییر دادند و به ترویج آن در نواحی تحت تسلط خود پرداختند و در چرخشی ایدئولوژیک، به تعقیب و آزار شیعیان زیدی پرداختند. در نهایت، مقارن حکومت شاه عباس صفوی، حکومتهای محلی در گیلان برچیده و مذهب شیعه امامیه، در گیلان رسمی شد.https://www.sh-isihistory.ir/article_169085_37ea516513afc2754d9ccaccee6a3601.pdf