انجمن ایرانی تاریخ اسلامپژوهش نامه تاریخ تشیع2588-44683420191222The Reflection of the solidarity between The Shiite beliefs and The IranShahri thought in Diwan-i waqariبازتاب پیوند باورهای شیعی و اندیشهٔ ایرانشهری در دیوان اشعار وقاری124154349FAمحمدرضا ابوئی مهریزیاستادیار دانشگاه بینالمللی اهل بیت (ع)Journal Article20210128Abstract<br />The convergence between the Shiite religion and the signs and patterns of Iranian politics and culture is widely reflected in the works of the elites of the Safavid period. In the meantime, Mohammad Amin Waqari Yazdi, a writer and poet of the (11th AH/ 17th century AD), has clearly represented the Shiite and Iranian interests of this era in his Diwan (Book of poems) and Monshaat (letters). How Waqari contemporaneously reflects Shiite tendencies and Political traditions of monarchy and ministry in Iran is the main question of this research. The present study has studied his views and intellectual tendencies with a historical approach and with a descriptive and analytical method and a Library style, especially relying on Diwan-i Waqari. The present research confirms that although Waqari is one of the lesser known writers of the Safavid period, but during his Diwan he expressed harmony between Shiism and Iran Friendship in the form of expressing love and devotion to the Ahl al-Bayt, love of the Iran land and the Safavid dynasty.چکیده<br />همگرایی میان مذهب تشیع و نشانهها و الگوهای آن در سیاست و فرهنگ ایرانی در آثار نخبگان دورهٔ صفوی به گستردگی انعکاس یافته است. در این میان، محمّدامین وقاری یزدی، ادیب و شاعر سدهٔ یازدهم هجری در دیوان و منشآت خویش به روشنی تعلّقات شیعی و ایرانی این عهد را نمایانده است. اینکه وقاری چگونه همزمان به بازتاب گرایشهای شیعی و سنتهای سیاسی سلطنت و وزارت در ایران عصر صفوی پرداخته است، پرسش اصلی این تحقیق را تشکیل میدهد. پژوهش حاضر با رویکرد تاریخی و به روش توصیفی و تحلیلی و شیوهٔ کتابخانهای، خاصه با تکیه بر دیوان وقاری به بررسی آرا و گرایشهای فکری وی پرداخته است. تحقیق پیش رو مؤیّد آن است که علیرغم آنکه وقاری از ادیبان کمتر شناخته شدهٔ دورهٔ صفوی است، لکن وی در خلال دیوانش همنوایی میان تشیع و ایرانمآبی را در قالب اظهار محبت و ارادت به اهل بیت، دوستداری ایرانزمین و خاندان صفوی و مظاهر فرهنگ و ادب فارسی نشان داده است.https://www.sh-isihistory.ir/article_154349_7b2ecce6e6e75ec1398940cadfb2fc79.pdfانجمن ایرانی تاریخ اسلامپژوهش نامه تاریخ تشیع2588-44683420191222The Semiotic of Imam Ali (as) guardianship in Tahmasebi Falnamaنشانهشناسی مقام ولایت امام علی(ع) در فالنامه طَهماسبی2544149689FAمرضیه تراجیعضو هیات علمی گروه گرافیک دانشگاه گیلانعفت السادات افضل طوسیاستاد گروه پژوهش هنر دانشگاه الزهراJournal Article20191212<em>Tahmasebi Falnama</em> is one of the illustrations of the Safavid era that contains topics such as concepts of Shi'a and the interpretation of good and evil, which is due to the submission of the Ahl al-Bayt. This manuscript was illustrated during the reign of Shah Tahmaseb. Shah Tahmaseb with the help of Shi'a scholars and the guidance of the greats such as Mohaqqeq Al-Karaki<em> </em>and Mohammad baqer Majlesi<em> </em>considered that one of the best ways to convey religious concepts was to recite texts and editions to Ahl al-Bayt's images. Therefore, he provided grounds for Shi'a development by supporting artists. <em>Shah </em>Tahmaseb intended to reinforce Shi'a thoughts and insights all over Iran through Shi'a concepts and imams’ visualization especially Imam Ali (as). This article answers these questions; What are Shi'a concepts in <em>Tahmasebi Falnama </em>figures? What are the signs and symbols of Imam Ali(as) guardianship in the manuscript? To answer these questions <br />the following objective was considered: Identification and analysis of <em>Falnama</em> figures based on Shi'a concepts and signs of Imam Ali (as) guardianship. This paper used the library method and collecting subjects and analysis of Shi'a figures and symbols in the descriptive method.<em>فالنامه طَهماسبی</em>، یکی از نسخههای مصور دوران صفویه است که حاوی مضامینی چون تفأل به شیعه و تأویل به نیکی و بدی امر به استعانت به الطاف اهل بیت است. این نسخه در زمان حکومت شاه طَهماسب صفوی مصور شد. شاه طَهماسب با یاری علمای شیعه و رهنمایی بزرگانی <em>چون </em><em>محقّق کَرَکیِ</em> و علامه مجلسی، یکی از بهترین راهها را برای انتقال مفاهیم مذهبی، آراستن متون به تصاویر اهلبیت، میدانست. از اینرو وی با حمایت از هنرمندان، فضا را برای توسعه تشیع فراهم ساخت. شاه طَهماسب بر آن بود که با مضامین شیعی و تجسم بصری امامان به خصوص امام علی(ع) تفکر و بینش شیعه را در سراسر ایران تحکیم بخشد. در این مقاله به این پرسشها پاسخ داده شده است: مضامین شیعی در نگارههای <em>فالنامه طَهماسبی</em> کدام است؟ نشانهها و نمادهای ولایت امام علی(ع) در نسخه چگونه است؟ در پاسخ به پرسشهای مقاله، هدف زیر موردنظر بوده است: شناسایی و تحلیل نگارههای <em>فالنامه</em> براساس مضامین شیعی و نشانههای ولایت امام علی(ع). روش تحقیق در این مقاله به صورت کتابخانهای و جمعآوری مطالب و تحلیل نگارهها و نمادهای شیعی به روش توصیفی است.https://www.sh-isihistory.ir/article_149689_db76a83e62284e307d32e329af573571.pdfانجمن ایرانی تاریخ اسلامپژوهش نامه تاریخ تشیع2588-44683420191222An Approach to the Secret of Verbal Commonality (of the Same Name) in Shiite Rijal and Translation, Case Study: "Farid Araki"رهیافتی به رهزنی اشتراک لفظی (هم نامی) در رجال و تراجم نویسی شیعه، مطالعه موردی: «فرید اراکی»4560154352FAعلی حسن بگیعضو هیئت علمی دانشگاه اراکJournal Article20220802«نوشتار مبدأ<br />1152 / 5000<br />نتایج ترجمه<br />"Knowledge of men" and "translation" are very important among Muslim scholars. These two sciences were initially under the "knowledge of history." And like any knowledge, it suffered damage. "Verbal sharing" or the same (name) is one of the harms that this knowledge has suffered in the past. The late "Seyyed Hassan Farid Araki" in 1349, in a group of his friends, quoted the prophecy of Mullah Fath Ali Sultanabadi about the fate of Sheikh Fazlullah Nouri and the authority of Ayatollah Sheikh Abdul Karim Haeri. In the history of Arak, "Farid Araki The title of two of the scientific personalities of this city. Some writers and scholars have confused the rijal and the translation of these two and have attributed the mentioned prophecy to the non-main carrier. This article seeks to correct the error and assign the report to the original carrier. So far, no writing has been found in the separation of this eponymous. By descriptive-analytical method, the author came to the conclusion that Hassan Farid is the name and title of one of the mujtahids and the name and title of one of the mathematics teachers. Also the proponent of prophecy is Seyyed Hassan Faridraki (Farid Hazavei), a teacher and mathematics teacher. As a result, attributing this report to Ayatollah Seyyed Hassan Farid Araki is not correct. It is worth mentioning th«دانش رجال» و «تراجم» در میان دانشیان مسلمان از اهمیت بسیاریبرخوردار است. این دو دانش درآغاز ،ذیل »دانش تاریخ» قرار داشتند. و مثل هر دانشی، دچار آسیب هایی گردید. «اشتراک لفظی» یا هم نامی(هم اسمی) یکی از آسیب هایی است که این دانش از گذشته به آن دچار شده است. شادروان «سید حسن فرید اراکی» در سال1349ش، در جمعی از دوستان خویش، پیش گویی آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی، در باره سرانجام شیخ فضل الله نوری و مرجعیت آیت الله شیخ عبد الکریم حائری را نقل کرد.در تاریخ اراک، «فرید اراکی» لقب دو نفر از شخصیت های علمی این شهر است .برخی نویسندگان و دانشیان رجال و تراجم این دو را خلط کرده و پیش گویی مذکور را به غیر ناقل اصلی نسبت داده اند. این نوشتار در صدد رفع اشتباه و انتساب گزارش به ناقل اصلی است. تا کنون نوشته ای در جداسازی این هم نامی یافت نشده است. نگارنده با روش توصیفی – تحلیلی، به این نتیجه دست یافت که حسن فرید ، نام و لقب یکی از مجتهدان و نام و لقب یکی از دبیران ریاضی است. همچنین ناقل پیش گویی، سید حسن فریدراکی (فرید هزاوه ای)، دبیر و معلم ریاضی است. در نتیجه انتساب این گزارش به شاد روان آیت الله سید حسن فرید اراکی صحیح نیست. گفتنی است مراجعه به منابع اصلیِ گزارش پیش گویی مذکور ،امکان جداسازی و تفکیک میان این دو شخصیت را فراهم کرده است.https://www.sh-isihistory.ir/article_154352_1c526648b98a912d6b92f491a6d63346.pdfانجمن ایرانی تاریخ اسلامپژوهش نامه تاریخ تشیع2588-44683420191222Historical features in Ibn Shahr Ashoob's refutation writingویژگیهای تاریخی در ردیه نویسی ابن شهرآشوب6180149634FAمحمدکاظم علیجانیدانشجوی دکتری تاریخ تشیع دانشگاه اصفهانمائده علیپورکارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب دانشگاه الزهراJournal Article20191118Ibn Shahr Ashob Mazandarani is a Shi'a scientist of the 6<sup>th</sup> century and writer of these three books with historical themes; Ma'alim al-Ulama, Manaqib al-Abi Talib, and Mesalib al-Nawasib. The book Mesaleb al-Nawasib is an attempt to continue the tradition of refutation writing that emphasizes the shortcomings and obedience. In this work, he has tried to reinforce the position of Shi'ites considering their improper political status through historiographical tools. This article has studied the historical features of Ibn Shahr Ashoob's refutation writing with an emphasis on the book Mesalib al-Nawasib and using two existing versions of this book. Ibn Shahr Ashoob has adopted a method in historiography to be accepted by everyone with a verbal historical approach and critical view of the news and relying on the document and benefiting from the sources of the two sectsابن شهرآشوب مازندارنی دانشمند ذو فنون شیعی در سده ششم هجری و نویسنده سه کتاب <em>معالم العلما</em>، <em>مناقب آل ابیطالب</em> و <em>مثالب النواصب</em> با بن مایههای تاریخی است. کتاب <em>مثالب النواصب</em> وی کوششی است در ادامه سنت ردیهنویسی که بر کاستیها و ضعفها و مطاعن تأکید دارد. وی در این اثر کوشیده است با توجه به اوضاع سیاسی نامناسب شیعیان و با بهرهگیری از ابزار تاریخنویسی، جایگاه شیعیان را تقویت کند در این مقاله ویژگیهای تاریخی ردیهنویسی ابنشهرآشوب با تأکید بر کتاب <em>مثالبالنواصب</em> و با استفاده از دو نسخه موجود از این کتاب بررسی شده است. ابن شهرآشوب با رویکرد تاریخی- کلامی و نگاه انتقادی به اخبار و تکیه بر سند و بهرهگیری گسترده از منابع فریقین، شیوهای را در تاریخنویسی پیش گرفته که بهزعم وی از سوی همگان مورد پذیرش قرار گیرد.https://www.sh-isihistory.ir/article_149634_ec48467eefd837a266fed0a1ef0da236.pdfانجمن ایرانی تاریخ اسلامپژوهش نامه تاریخ تشیع2588-44683420191222Allameh Majlisi's methodical approach in biography based on the book Jala 'al-Ayounروش شناسی علامه مجلسی در سیرهنگاری با تکیه بر کتاب جلاءالعیون81102154350FAسیده فاطمه میراقاسی رودکیدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، گرایش تاریخ تمدن اسلامی دانشگاه شهید بهشتیعباس احمدونددانشیارگروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-3425-2428محمدرضا بارانیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه الزهرا (س)Journal Article20211019Allamah Majlesi was one of the eminent individuals who helped restore the Hadith of Shia and also, pave the way for the publication of Shia traditions by promoting Akhbari and Shia schools due to people’s need to get acquainted with the traditions of [Fourteen] Infallibles. Among Majlesi’s numerous books, “Jala al-uyun” is highly important since stories of Prophet Muhammad’s tradition are written in a simple manner according to Shia hadiths although this book is considered a recent reference. The main question of the research is that Allameh Majlisi in Jala Al-Oyun has used which historical propositions to explain the Shiite theological approach in the Prophetic tradition? For the answer, by descriptive-analytical method using the verbal components of Allameh in Jala-e-Oyun, the methodological approach of his approach was discussed. The result of the research shows that the Majlis in Jala'a al-Ayyun documents the Prophetic tradition based on the historical reports of Shiite sources .based on Shia beliefs by mixing Shia verbal reasoning and historical records based on theological beliefs and then, explaining Shia theological beliefs.علامه مجلسی یکی از بزرگترین احیاگران حدیث شیعه در عصر صفویه، به دلیل رواج اخباریگری و تشیع در ایران و نیاز مردم به آشنایی با سیره معصومان(ع) موجبات نشر آثار شیعه را فراهم نموده است. از میان آثار پرشمار مجلسی، جلاءالعیون، گرچه از منابع متأخر، بهشمار میآید، اما به جهت گردآوری روایات سیره پیامبر(ص) به زبان ساده بر مبنای روایات شیعی، حائز اهمیت میباشد. پرسش اصلی پژوهش این است که علامه مجلسی در جلاء العیون با استفاده ازکدام گزارههای تاریخی و با چه رویکردی به تدوین سیره نبوی پرداخته است؟ جهت پاسخ، با روش توصیفی ـ تحلیلی با استفاده از مولفههای فکری علامه در جلاءالعیون به روش شناختی رویکرد ایشان پرداخته شد. دستاورد پژوهش نشان میدهد مجلسی در جلاءالعیون، سیره نبوی را مستند به گزارشهای تاریخی منابع شیعی، بر پایه ترکیب این گزارشها و استدلالهای کلامی شیعی تألیف نموده و به دنبال تبیین باورهای کلامی شیعه بوده است.<br />واژگان کلیدی: سیرهنگاری،تاریخ، علامه مجلسی، جلاءالعیون، رویکرد کلامیhttps://www.sh-isihistory.ir/article_154350_9a96411b0917ac1d646606e7dd121869.pdfانجمن ایرانی تاریخ اسلامپژوهش نامه تاریخ تشیع2588-44683420191222Aboutaleb at the crossroads of tradition and truth; Action analysis based on selection theoryابوطالب در دوراهی سنت و حقیقت؛ تحلیل کنش بر مبنای تئوری انتخاب103119154351FAسیدعلیرضا واسعیدانشیارپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
a.vasei@isca.ac.irJournal Article20211108Aboutaleb, together with all Muslims, was one of the great figures of the last period of the history of Arab ignorance and the early Islamic era and played a prominent role in the life of the Prophet, despite the three great challenges of defending the tribe and its cohesion, protecting the tribal system, city and Its patterns, and the other three, played a role in caring for accepted rituals and beliefs, but in spite of all this, it chose a path that would eventually allow for a gentle transformation of society toward truth, albeit his actions at once. The peers and elders of Mecca did not have a defensible face. The present article, with regard to the central question of how Aboutaleb acted in the challenge of tradition and truth and whether he was concerned with the truth in support of the Prophet (pbuh) or as a matter of social and cultural status, seeks to support the tribal nerve / tribe, based on Glaser theory of choice, which is an attempt to explain human action in choosing the path of life based on the most basic human needs, عرضه to offer a defensible answer to it with historical methods and content analysis, without insisting on ideological conflicts. The hypothesis of the article is that he was thinking more of the truth than anything else, although he could not make a clear judgment in the classification of faith and disbelief.ابوطالب، به اتفاق همه مسلمانان یکی از شخصیت های بزرگ دوره پایانی تاریخ جاهلیت عرب و عهد آغازین اسلامی و دارای نقشی برجسته در حیات نبوی بود، با این که با سه چالش بزرگ دفاع از عشیره و انسجام آن، محافظت از نظام قبیله، شهر و الگوهای آن، و سه دیگر ایفای نقش مراقبت از آیین ها و باورهای پذیرفته شده، مواجه بود، اما به رغم همه این ها، راهی را برگزید که درنهایت دگردیسی ملایم جامعه را به سوی حقیقت میسر می ساخت،هر چند کنش گری های او درنگاه همترازان و بزرگان مکه از وجاهت قابل دفاعی برخوردار نبود. مقاله پیش رو، با عنایت به این پرسش کانونی که ابوطالب درچالش سنت و حقیقت چگونه عمل کرد و آیا در حمایت از پیامبر(ص) دغدغه حقیقت داشت یا به حکم موقعیت اجتماعی و فرهنگی، حمایت از عصبه عشیره/ قبیله، می کوشد بر مبنای تئوری انتخاب گِلَسِر که تلاشی برای تبیین اقدام انسان ها در برگزیدن مسیر زندگی براساس پایه ای ترین نیازهای انسانی است، با روش تاریخی و تحلیل محتوا پاسخ قابل دفاعی برای آن عرضه کند، بی آن که بر کشمکش های عقیدتی اصراری ورزد. فرضیه مقاله آن است که او، بیش از هر چیز به حقیقت میاندیشید نه سنت، هر چند در طبقهبندی ایمان و کفر نتوان به صراحت داوری کرد. البته نویسنده اذعان دارد که در باره ابوطالب، کنش ها و گرایش های عقیدتی او آثار فراوانی پدید آمده، اما از منظر نوشته حاضر که رویکردی انسانشناسانه دارد، هنوز جای بحث و گفتگو است.https://www.sh-isihistory.ir/article_154351_ba535a35b0a3b5d3754da6f07d62ef60.pdf